پردیس شهید رجایی آذربایجان غربی

با حضور گرم اندیشمندان و اساتید و معلمان و دانشجو معلمان از اقصی نقاط کشور

همایش ملی آموزش زبان عربی درپردیس شهید رجایی ارومیه برگزار گردید

در ابتدای مراسم دکتر علی محمودلو  سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی با تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم خدمت حاضرین و دکتر ابویسانی استادیار دانشگاه خوارزمی خطاب به آنها گفت:

 عزیزان من هدف از همایش های علمی پیدا کردن یکسری مجهولاتی که در حوزه علم مطرح است می باشد که دراین زمینه باید اساتید و پژوهشگران هرحوزه علمی برای یافتن این مجهولات اقدام کنند. در دانشگاه فرهنگیان علاوه براین هدف ، هدفی والا بنام همایش های موضوعی، تربیتی شکل گرفته است چون دانشجو معلمانی که دراین دانشگاه تحصیل می کنند علاوه بر دانشجو بودن حرفه شریف معلمی را نیز دارند و در جهت پیشرفت حوزه تعلیم و تربیت به حضور در چنین همایش هایی نیازدارند. در این راستا سلسله همایش هایی در سراسر کشور به همت دانشگاه فرهنگیان برگزار می گردد و در استان آذربایجان غربی نیز همایش موضوعی – تربیتی آموزش عربی در حال برگزاری است که اینک در خدمت شما هستیم. توصیه بنده استفاده بهینه از موضوعاتی مطروحه و مقالات ارائه شده توسط اساتید گرانقدری که در این حوزه تخصص دارند و مطالب مفیدی که ارائه خواهند کرد مورد توجه عزیزان قرار گیرد. وی در خاتمه از فعالین حوزه های مختلف همایش تقدیرکرد.

دکتر رسول بهنام دبیراجرائی همایش ضمن عرض خیرمقدم به حاضران هدف اصلی همایش را ارتقاء حرفه معلمی دانست. وی در ابتدا از حامیان همایش، استانداری آذربایجان غربی، ادراه کل آموزش وپرورش استان، دانشگاه های ارومیه ،آزاد و پیام نور و جهاددانشگاهی و.... تقدیر کرد و افزود: قرن بیست و یکم به قرن دانایی و عصر انفجار اطلاعات مشهور است و معمولا دراین قرن تمام مناصب وحرفه ها برای خودشان باید یک نسخه جدید و خاص بپیچند و معلمی هم بعنوان یکی از حرفه هایی که شاخص و وزین است باید برای خود نسخه هایی داشته باشد و یکی از اهداف این همایش در این راستاست. امروزه متخصصان علوم تربیتی شاخصه هایی برای یک معلم می شمارند که تجربه و سواد بخشی از ظرفیت معلمی است و بر اساس آنچه در این دانشگاه برای معلم امروزی پیش بینی شده است دانش تربیتی است یعنی معلم باید از فنون مشاوره،اختلالات یادگیری، فن آوری اطلاعات  و.... سر رشته داشته باشد و اساسی ترین هدف این همایشها و جشنواره ها PCK همان دانش موضوعی – تربیتی وآموزش دانش محتواست. وی ادامه داد: اگرقرار باشد حرفه ای را انتخاب کنیم باید سرآمد آن باشیم و مادر این دانشگاه به دنبال ارتقاء حرفه معلمی هستیم. وی به ویژگی های یک استاد اشاره کرد و افزود: استاد یک معلم بالغ است، شناخت خودش را دارد، به حرفه اش مسلط است و در نگهداری دانشش تلاش می کند و یک معلم باید هرآنچه را که دارد به دانش آموزش منتقل کند واز فراگیران بازخورد بگیریم و ما دراین همایش سعی می کنیم  من حرفه ای معلمان عربی را بالاببریم. ایشان با اشاره به اینکه بیش از 100 مقاله از داخل و خارج کشور به دبیرخانه رسیده بود که 50 مقاله سنجش وپذیرش گردید و برخی ازآنها در همایش ارائه خواهند شد. وی با قدردانی از عملکرد دبیرکمیته علمی همایش در جمع بندی و اطلاع رسانی لازم گفت: این همایش آمیزه ای از زبان عربی وعلوم تربیتی است که برای اولین بار به همت دانشگاه فرهنگیان در کشور اجرا می گردد.

دکتر حسین ابویسانی دانشیار دانشگاه خوارزمی بعنوان سخنران کلیدی این همایش ضمن سپاسگزاری از مسئولین برگزاری همایش وابراز خوشحالی از حضور در این مجموعه گفت:

دراین جلسه من برای سخنرانی درحوزه آموزش زبان عربی دعوت شدم و بسیار خوشحال هستم با حضور در این جمع حس نوستالوژیک به من دست داد و یاد دوران دانشجویی خودم افتادم و افزود: وقت را غنیمت شمرده مقاله خودم را با عنوان آموزش زبان عربی درایران ،چالشها وراهکارها ارائه می نمایم. وی ادامه داد: زبان عربی در ایران پیشینه کهن درادبیات و دستور زبان داشته و دارد و آغاز آن همپایه رشد و گسترش رسمی زبان دری بوده است. عربی همچنین از زبانهای گویشی ایران است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به بایستگی آموزش زبان عربی پس از دوره ابتدایی تاپایان متوسطه درهمه رشته های تحصیلی اشاره دارد. زبان عربی درایران برای زبان فارسی نیز مهم است فارسی وعربی چه بعنوان دو زبان همسایه چه به عنوان دوزبان در یک قلمرو دینی می بایست با یکدیگر رابطه و دادستد دشته باشند همچنین زبان عربی می تواند بخشی از پیوستگی های فرهنگی درایران و کشورهای عربی باشد. ایرانیان از دیرباز با زبان عربی آشنا بودند واین آشنایی پس از ورود دین اسلام به ایران عمیقتر و دامنه دار تر شد. زبان عربی وسیله ای شد برای فهم فرهنگ اسلامی و قرآنی و ابرازی جهت ارتباط با مردمان بلاد عرب زبان، آموزش زبان عربی نیازی اجتناب ناپذیر گردید و متولیان امر را برای پرورش پژوهشگران ، متخصصان در حوزه ها و سطوح مختلف متوجه خود نمود .آنگونه که بتدریج و در طول زمان به یکی از رشته های آموزشی دانشگاههای ایران تبدیل شد و بصورت روش مند و آکادامیک به جذب وآموزش علاقه مندان همت گمارد و سالیانی است که زبان عربی در قالب گرایشها و در سطوح مختلف آموزشی و تحصیلی از چند صد تا چند هزار دانشجو را در سراسر ایران به خود جذب نموده واز این طریق خدمات ارزنده ای را در لایه های مختلف جامعه به علم وفرهنگ این مرز و بوم ونیز به زبان عربی عرضه داشته است تالیف آثار عربی، ترجمه آثار این زبان به زبان های دیگر بالعکس و تدریس وآموزش زبان عربی در مراکز علمی،آموزشی و فرهنگی در سطوح مختلف در پرورش افراد برای تصدی پست های گوناگون بخش از این اهداف است. با نگاهی به نقاط ضعف و قوت موجود به نظر می رسد باوجود هزینه های نسبتا فراوانی که صرف آموزش زبان عربی و پرورش متخصصان آن شده خروجی و نتیجه نهایی رضایت بخش نبوده و کمبودها وچالشهایی را با خود به همراه داشته است .آنگونه که بخشی از دانش آموختگان این رشته به جای کسب تخصص به تعبیر عامیانه همه کاره  و هیچ کاره شده وبی شک کاستی های موجود راکه باعث رقم خوردن چنین شرایطی شده نمی توان به یک یا دو عامل محدود نمود چنانکه برای بهبود شرایط کنونی نیز نمی شود به تجویز یک یا دو نسخه بسنده کرد بلکه هم برای شرایط بوجودآمده وهم برای برون رفت ازآن باید عواملی را دخیل دانست و برای برون رفت از آن چاره ای متناسب باآن اندیشید چنانکه می دانید هر زبانی دارای چهار مهارت خواندن، نوشتن ،گوش کردن وصحبت کردن است که هدفهای اصلی آموزشی را تشکیل می دهد و نیازمند تمرین و ممارست هستند.

درادامه این همایش آقایان دکتر یعقوبی ،آقای دکتر مهدی شفایی ،آقای دکتر جمال طالبی ، سرکار خانم دکترحمزه لو و آقای دکتر اسودی مقالات خودرا ارائه وداوری گردید ودر خاتمه به مقالات برتر لوح تقدیر اعطاء گردید.